27 December 2009

Harun OKU

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

1. Aku sempat membaca surat khabar metro tadi yang di beli oleh Sham. Surat khabar tu dibeli bukan untuk dibaca sangat tapi untuk guna alas dalam loker, hehe. Tapi sebelum guna untuk di alas tu sempatla aku baca dulu apa kandungan yang ada dalam metro tu. Metro banyak iklan, hehe. Bukan menda tu yang nak aku kongsikan cerita.

2. Aku tertarik dengan cerita dalam tu kisah Orang Kurang Upaya (OKU). Kisah ni dicerita sendiri oleh orang tu, nama panggilannya Harun. Aku xingat nama penuh dia. Dia dilahirkan tidak sempurna seperti orang lain, sebelah kakinya kudung dari paras paha dan tangannya yang kurang beberapa jari. Harun ni sekolah xla sampai peringkat tertinggi dan sejak umur 13tahun dia diambil oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk diberi bantuan dan ilmu ketukangan (mekanik).

3. Dulu dia tiada kaki palsu dan mula dapat kaki palsu selepas keluar dari JKM. Dia mula meminta kerja di bengkel2 kereta. Majikan ada bertanya kamu ni boleh ke buat kerja? Harun jawab dengan yakin BOLEH. Untuk hindari dari Harun majikan tu tawarkan gaji 50sen sehari dan Harun terima. Terkedu jugak majikan tu. Mereka memandang rendah pada OKU. Harun lakukan kerjanya dan buktikan dia boleh lakukan, orang lain mendapat gaji RM 600, tapi Harun hanya RM 10 ja. JKM beri bantuan RM 30 dan dengan duit tu la dia berbelanja.

4. Dengan gaji yang xseberapa Harun xsewa rumah sebaliknya Harun tidur dalam kereta di belakang bengkel dia bekerja. Kadang2 mengabil upah cuci kereta di malam hari. Harun gunakan RM2 sehari untuk beli makanan tengah hari dan minum air paip, kadang2 minum air sirap. RM1 Harun gunakan untuk beli kuih dah air untuk sarapan. Hidupnya memang susah.

5. Bila dia pulang ke kampung untuk berjumpa dengan ibu, ibunya bertanya pada dia, kamu tinggal dimana? kamu sewa rumah ke? Harun jawab dia tinggal di kampung bharu dan sewa rumah. Dia menipu ibunya supaya ibunya tidak susah hati dengan keadaannya yang susah. Perkara ni akhirnya terbongkar juga, diketahui oleh abangnya. Abangnya datang ke KL mencari Harun dan dapat tahu dari kawan2 sekerja Harun dia susah dan tinggal di dalam kereta shj. Abangnya menangis melihat keadaan Harun tapi perkara ni tetap di rahsiakan daripada ibunya sampai ibunya meninggal dunia.

6. Setiap kali pulang ke kampung halamannya, Harun akan tukarkan duitnya dalam not RM1. Hal ini supaya ibunya dapat lihat yang Harun mempunyai duit yang banyak. Bila ibunya melihat poket Harun tebal ibunya rasa senang hati. Tapi pada hakikatnya Harun hanya mempunyai RM50 sahaja. Dia juga hulurkan kepada ibunya duit walaupun keadaannya susah. Dia buat begitu supaya ibunya tidak susah hati dengan keadaannya.

7. Dia berkerja di bengkel tu hanya lapan bulan sahaja. Lagipun tujuan dia berkerja tu adalah untuk dapatkan pengalaman. Selapas itu dia merayau kawasan sekitar membaiki kereta2 yang rosak ditepi-tepi jalan. Dia memberi bantuan dan perkhidmatan tanpa meminta bayaran. Pernah sekali ada kereta sepasang suami isteri rosak tepi jalan, dia cuba nak membantu tetapi si isteri seperti xnak memberi Harun menyetuh kenderaan mereka. Si suami betegas beri Harun baiki dan kereta itu dan dapat dihidupkan. Si suami bertanya bayaran tapi Harun menolak, akhirnya si suami tu beri RM10 dan suami tu bertanya di mana bengkelnya, Harun hanya menunjuk bawah pokok. Kemudian si suami tu selalu membawa kawannya pergi baiki kereta pada Harun. Itu sejarah Harun pada 1978.

8. Daripada situlah Harun memulakan bengkelnya dan kemuadian mendapat modal dengan berkongsi membuat pinjaman dengan adik angkatnya Halim. Dari hari ke hari bengkelnya bertambah besar. Sekarang Harun telah mempunyai bengkel sendiri dengan nama Dua-H semperna namanya dan nama adik angkatnya. Sekarang juga dia mempunyai 10orang pekerja dan 7 daripadanya adalah OKU. Siapa lagi yang nak membantu mereka dan saya faham keadaan mereka kerana mereka senasib dengan saya; kata Harun.

9. Dari cerita yang aku baca ni betul2 aku kagum dengan Harun dengan semangatnya yang tinggi walaupun dia adalah OKU. Dan dia juga diberi anugerah dikalangn OKU yang berjaya untuk tahun 2009. Dari cerita ni jugak aku dapat simpulkan jangan kita memandang rendah pada org lain terutama OKU dan kalau nak 1000daya , xnak 1000dalih. Satu lagi 9/10 rezeki datang dari perniagaan. Kita juga bersyukur apa yang kita ada.

nota: cerita ni dah diringkaskan.

sekian...

Zulkarnain Bin Jalauddin

1 comment: