03 December 2009

cuti-cuti

Assalamualikum dan Salam Sejahtera..

1. Dua hari sebelum hari raya Aidil Adha aku pulang ke rumah. Pagi-pagi lagi aku dah bertolak dari KL ke Kedah. Semasa perjalanan nak ke tol duta tapi ak tersesat pula ke arah Sungai Besi, jadi teruslah aku masuk ke lebuhraya utara-selatan di Sungai Besi. Seorang diri je memandu ke Kedah.

2. Aku sampai di Sungai petani lebih kurang pukul dua petang, aku singgah sebentar di restoran Subaidah untuk makan tengaj hari. aku xmakan dari pagi. Selepas makan terus balik ke rumah aku. Rindu aku kat rumah lama xpulang. Terus capai tangan mama dan abah.

3. Selesai ja aku keluarkan barang-barang aku dari kereta masuk ke bilik, aku rehat dirumah. Sampai malam, lepas magrib mama dan adik-adik aku keluar pergi ke pekan dan pulang ke rumah semula dalam lingkungan pukul 9 malam. Aku diajak juga tapi aku menolak sebab nak tengok buletin utama.

4. Habis ja buletin utama aku terus menonton tv tapi xingat rancangan apa. Mama pun besiap-siap nak masuk bilik untuk tidur. Sedang asyik menonton anak jiran memanggil mama, aku kejutkan mama..kemudian terus jiran (makcik ilah) datang peluk mama dalam keadaan menangis. Dia beritahu apit ( anak makcik yah, 16tahun ) dah meninggal, orang langgar.

5. Makcik yah sedang berniaga di pasar malam ketika itu, dan makcik ilah xtau nak bgtau macam mana dekat makcik yah pasal anak dia. Akhirnya makcik yah tahu juga dari anak sulungnya. Kami sekeluarga terus ke rumah makcik yah, jiran terdekat pun ada sekali. Sedang aku terpinga-pinga mama suruh aku bawa suami makcik yah (pakcik aziz) ke hospital untuk ambil jenazah.

6. Aku menurut perintah, aku pergi bersama pakcik aziz, abah, dan pakcik daud. Sampai disana jenazah berada di jabatan forensik. selapas kira-kira dua jam baru jenazah di keluarkan dan boleh dibawa pulang. Aku sempat lihat jenazah dan sambil sedekahkan Al-Fatehah.

7. Dalam benak hati aku berkata-kata, takutnya aku untuk menunggang motosikal. Kalau kita cermat dijalan raya mungkin orang lain pulak yang xcermat dijalan raya. Sejak mula cuti aku takut untuk menunggang motosikal ke pekan. Dah 4 kali dah aku ke pekan Sungai Petani tapi xpenah lagi tunggang motosikal..risau ada, takut pun ada.

8. Berita tentang kematian apit ini ada disiarkan dalam harian metro pada hari raya Aidil Adha, tapi laporannya banyak yang tidak tepat.

9. kepada semua, di musim cuti ini hati-hati dijalan raya, ingat insan tersayang..

sekian...

Zulkarnain Bin Jalauddin

No comments: