04 February 2010

mandarin dan tulisan jawi








Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

1. Seronok kalau aku tau bahasa mandrin. Dapat paham
pun jadi la, kalau dapat berkomunikasi lagi bagus. Aku suka bila berjumpa orang cina orang india yang pandai bercakap guna bahasa melayu. Kalau aku boleh cakap bahasa mereka pasti mereka juga rasa suka seperti mana aku suka mereka berbahasa melayu.

2. Kenapa kat sekolah dulu xdak mata pelajaran mandrin?? Kalau ada kan best, biar xpandai asalkan tahu sedikit sebanyak. Boleh jugak paham apa yang ditutur, apa yang ditulis. Kat sekolah dulu aku ada belajar tulisan jawi. Penulisan jawi aku xla sehebat mana sebab hanya sekolah rendah je ada kelas jawi, masuk sekolah menegah dah xder kelas jawi. SPM plak baru tukar format kertas exam ada tulisan jawi.

3. Dari kelas jawi tu sekurang2nya aku tahu jugak menggunakan tulisan dan membaca jawi. Walaupun xlancar membaca jawi tapi xla buta terus. Kalau aku bandingkan dengan tulisan dan membaca cina memang aku xtau langsung. Aku buta terus. Lagi satu komunikasi dalam bahasa mandarin pun aku xpaham langsung. Dengar sahaja orang cina bercakap tapi haram xpaham.

4. Abah aku seorang peniaga ikan. Kawasan abah aku berniaga adalah kawasan majoriti orang cina. Dalam pasar tu ada 24meja ikan, 3meja sahaja kepunyaan orang melayu, salah satunya abah aku. Bila aku ikut abah aku berniaga aku dikelilingi dengan peniaga2 cina dan pembeli2 cina. Orang melayu, orang india pun ada tapi ramai lagi orang cina. Semua baik2 belaka, boleh melawak, bergelak tawa semua ada walaupun berbeza kaum. Paling aku kagum ada pelanggan abah aku orang cina yang boleh mengeja jawi.

5. Abah aku berniga gunakan bahasa melayu. Itu bahsa yang semua orang Malaysia paham. Dari suasana market tu aku rasa rugi bila xtahu mandarin. Orang cina boleh paham bahasa melayu tapi orang melayu xpaham bahasa mandarin. Masa tu la hati aku berkata2 kenapa kat sekolah dulu xder kelas mandarin. Untung kalau tahu banyak bahasa ni.

6. Kalau tau banyak bahasa kita jugak susah untuk ditipu. Aku tahu beberapa jenis ikan sahaja dalam bahasa cina. Itu pun kebetulan aku berniaga dengan abah aku. Nilai duit, abah aku lebih cekap dalam bahasa cina, aku tau sikit2 sahaja. Aku nak nyatakan nilai duit dalam bahasa cina pun aku takut2, bimbang tersalah sebut nilai dalam bahasa cina..hehehe..

nota: Nabi pernah berkata tuntutlah ilmu hingga ke negeri China. kenapa negeri China??sama-sama kita pikir.

sekian...

Zulkarnain bin Jalauddin

2 comments:

Anonymous said...

munkin tiada matapelajaran bhs cina di sekolah krn bhs inggeris pn budak2 xboleh nk kuasai.

Zulkarnain said...

tapi bukan itu sebagai alasan kita xboleh nak adakan mata pelajaran bahasa cina disekolah. xpa xleh kuasai tapi dedahkan kepada pelajar dengn bahasa cina.