26 May 2008

hijau 2008

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA...
baru2 ni kolej satu UM telah melangsungkan satu projek xpdc mendaki GUNUNG RAJAH di Bentong Pahang. projek ni diberi nama PROJEK HIJAU anjuran JKP SUKAN & REKREASI KOLEJ KEDIAMAN PERTAMA UNIVERSITI MALAYA SESI 2007/2008.aku merupakan salah seorng peserta yg turut mendaki ke gunung rajah bersama 31 peserta lain.projek ni berlangsung dari 8 Mei sampai 11 Mei.kami seramai 32 org bertolak ke kaki gunung pukul 12 malam pastu sampai kt sana pukul 2 pagi.mmg gelap gelita kt kaki gunung tu.kami bermalam kt situ esok paginya barulah kami mula mendaki.mula2 mendaki dah kena naik curam 70 degree.mmg penat.dalam sepuluh minit ja nek curam tu.lepastu mmg landai je ikut laluan balak.laluan balak xpenat sgt,best je..tp ada jgk peserta yg pening n nak pengsan sbb bawak bek berat sgt.kebetulan masa tu beg aku kecik n ringan,kwn2 pn suggest tukaq beg dengan aku...masa laluan balak mmg lengan lg,lepas je laluan balak tu barula kami semua kena masuk celah2 hutan rimba yg agak tebal la..dah la masing2 peserta bwk beg besaq2,apa depa letak dalam beg tu pun aku x tau..tp yg aku tau depa bawak baju sehelai je untuk pakai untuk tidoq.kami redah hutan samapai pukul lima baru sampai kt camp site.bnyak kali jugak berenti rehat,makan.untuk hari tu x sampai lagi kt puncak...
sampai camp site tu trus pasng khemah,pasang fly sheet.bdk pompuan semua pn tolong.siap je semua kami pi mandi, sungai kt situ dekat je n mmg sejuk.maklumla gunung,mmgla sejuk..pastu kami pi masak lak...lepas makan malam kami semua tidoq awal jgk..

esok paginya semua dok bersiap nak bertolak ke kaki gunung plak..kami semua tggl barang kt cam site,cuma bawak beg kecik ja isi makanan..ada yg x bawak beg langsung....kami amik masa dalam 4 jam nak sampai puncak.sebelum sampai puncak mmg gila2 susah,mencabar giler,sampai curam hingga 85 degree,terpaksala guna tali.mmg takut sgt..tapi kami semua berjaya tempuhi.sampai je kt puncak,mmg aku rs sgguh puas sgt2..aku menjerit sekuat hati...


nak tengok pic lagi masuk : click sini

No comments: